Direct naar de content

Organogram

Hoe werkt de gemeente Wageningen? 

De gemeenteraad is het algemeen bestuur van de gemeente. De gemeenteraad is het hoogste orgaan in onze gemeente. Zij wordt ondersteund door de griffie. De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en ziet toe op het werk van de burgemeester en wethouders.  

Het dagelijks bestuur van de gemeente heet het college van burgemeester en wethouders (college van B&W). Het college van Wageningen bestaat uit de burgemeester en 4 wethouders. De burgemeester heeft een aantal wettelijke taken, bijvoorbeeld op het gebied van openbare orde en veiligheid. Iedere wethouder heeft eigen aandachtsgebieden (portefeuilles). Bijvoorbeeld wonen, zorg of duurzaamheid. Het college is samen verantwoordelijk voor alle besluiten. 

Het college werkt nauw samen met de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris is 1e adviseur van het college. Hij of zij staat aan het hoofd van de gemeentelijke organisatie (algemeen directeur). De gemeentesecretaris geeft ook leiding aan het team Directie. In dit team zitten verschillende strategische adviseurs. Waaronder de bestuursadviseurs, organisatieadviseurs, de concern controller en adviseur regionale samenwerking.  

De gemeentelijke organisatie bestaat verder uit 6 afdelingen:

  • Publieke dienstverlening
  • Sociale dienstverlening
  • Beheer en realisatie
  • Beleid en projecten
  • Facilitair
  • Bedrijfsvoering

Elke afdeling heeft een manager. De managers en de gemeentesecretaris samen noemen we het Management Team (MT).

Publieke dienstverlening

De afdeling Publieke dienstverlening bestaat uit 5 teams: 

  • Klantcontactcentrum (KCC) 

Het KCC is verantwoordelijk voor het contact met onze inwoners. Hier worden vragen beantwoord die vanuit verschillende kanalen binnen komen: telefoon, balie, email, WhatsApp en sociale media. Het uitreiken van reisdocumenten en rijbewijzen hoort ook bij het KCC. Daarnaast worden inwoners geholpen bij het maken van afspraken voor publiekszaken en het indienen van Meldingen Openbare Ruimte. 

  • Belastingen, WOZ & BAG 

Dit team is verantwoordelijk voor de registratie BAG, voor de uitvoering van de wet WOZ en voor het opleggen van de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing (woningen en niet woningen), hondenbelasting, toeristenbelasting, watertoeristenbelasting, reclamebelasting, grafleges, parkeerbelasting en kwijtschelding. Daarnaast worden hier specifieke diensten voor de samenwerking met Idealis, Woningstichting en de WUR geleverd. 

  • Vergunningen & Loket Ruimte 

Dit team zorgt voor het verstrekken van informatie over wat kan en mag in de openbare ruimte en het adviseren over wet- en regelgeving. En daarnaast voor het voor het behandelen van aanvragen voor diverse vergunningen (onder andere kappen van bomen, parkeren, evenementen, horeca en standplaatsen).

  • Burgerzaken

Het team Burgerzaken verstrekt diensten en producten op het gebied van burgerzaken. Dit betreft burgerlijke stand, Basis Registratie personen en aanvraag naturalisatie en/of optie.

  • Gemeentearchief

Het Gemeentearchief Wageningen beheert en bewaart de archieven van de gemeente Wageningen van 1335 tot 1987. Daarnaast verzamelt het ook archieven van particuliere instanties. Denk daarbij bijvoorbeeld aan scholen, bedrijven, kerken en studentenverenigingen. Naast archieven bezit het gemeentearchief een uitgebreide bibliotheek, beeldbank, krantencollectie en kaartenverzameling. Al deze verschillende bronnen zijn op afspraak te bekijken in de studiezaal van het gemeentearchief.

Sociale dienstverlening

Sociale dienstverlening is verantwoordelijk voor het klantcontact in het sociaal domein. Zij voeren wetten uit, zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet. Dit zijn de teams:

  • Het Startpunt

Het Startpunt is het eerste aanspreekpunt voor vragen over zorg en ondersteuning, wonen, welzijn, geldzaken, werk, opvoeding en onderwijs. De medewerkers van het startpunt geven informatie en advies over uw vraag. Maar helpen ook als inwoners dat willen bij het regelen van zorg en ondersteuning.

  • Werk, inkomen en schulddienstverlening

Dit team verstrekt bijstandsuitkeringen en minimaregelingen aan inwoners die financiële ondersteuning nodig hebben. Ze begeleidt hen ook bij het re-integreren in de samenleving en (indien mogelijk) het vinden van werk. Daarnaast wordt er hulp geboden bij schulden en financiële ondersteuning aan mensen met een laag inkomen. Tot slot worden hier de collega’s van de WSW/beschut begeleidt op een werkplek die voor hen aangepast en veilig is.

  • Jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning

Dit team is verantwoordelijk voor het leveren van advies en (toekenning van) ondersteuning op gebied van Jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning waardoor inwoners in staat worden gesteld gezond en veilig op te groeien en/of te wonen, te groeien naar zelfstandigheid, voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.

Beheer en realisatie

Deze afdeling is verantwoordelijk voor het beheer en realisatie van de openbare ruimte. Denk hierbij aan het groen, wegen, riool en de straatverlichting in de gemeente. Daarnaast voert deze afdeling projecten uit, geeft advies en maakt beleid op verschillende onderwerpen (bijvoorbeeld geluid, bodem en afval) in de fysieke leefomgeving. Dit zijn de teams:

  • Beheer, advies en projecten

Dit team is verantwoordelijk voor het planmatig beheer en adviseren over- en het aansturen van projecten in de openbare ruimte.

  • Haven, markt en veer

Dit team is verantwoordelijk voor het vervoeren van mensen met de Lexkesveer. Ook is dit team verantwoordelijk voor de organisatie van de markt en de haven.

  • Toezicht en handhaving

Dit team is verantwoordelijk voor het verlenen van toezicht en handhaving op basis van het Handhavingsuitvoeringsplan.

  • Vastgoedbeheer

Dit team is verantwoordelijk voor het beheer van het gemeentelijk vastgoed.

  • Voorbereiding & realisatie

Dit team is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de werkzaamheden voor een veilige en schone openbare ruimte.

  • Uitvoering

Dit team zorgt voor de werkzaamheden om de openbare ruimte (inclusief de begraafplaats) netjes, toegankelijk en veilig te houden.

Beleid en projecten

Deze afdeling maakt beleid en voert projecten uit op de verschillende maatschappelijke opgaves. Dit zijn de teams:

  • Coördinatie en Ondersteuning
  • Strategie en Opgaven
  •  Duurzaamheid, Natuur en Economie
  • Leven en wonen
  • Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit

Facilitair

Facilitair ondersteunt de organisatie en de bezoekers op het gebied van schoonmaak, gebouwenbeheer, telefonie(bedrijfsvoering) administratie, communicatie en archivering. Dit zijn de teams:

  • Administratie

Dit team is verantwoordelijk voor de administratie van het sociaal domein, financiële administratie, leerlingenvervoer, registratie kinderdagverblijven en mantelzorg compliment.

  • Communicatie en Kabinet

Dit team heeft de regie over de communicatie voor de hele organisatie en het bestuur. De afdeling maakt beleid voor communicatie binnen en buiten de organisatie, geeft strategisch advies en bewaakt kwaliteit. Ook helpt dit team de hele organisatie om communicatiever te worden.

  • Hospitality

Dit team verzorgt de catering, de interieurverzorging, bodes en de repro.

  • Secretariaat

Dit team verzorgt de administratie en het agendabeheer van de managers en bestuurders.

  • DIV

Dit team is verantwoordelijk voor het digitaliseren en registreren van de inkomende informatie. Ze vertrekken informatie, controleren en archiveren dossiers en beheren het dynamisch en semi-statisch archief.

Bedrijfsvoering

Deze afdeling ondersteunt de gemeentelijke organisatie op verschillende aandachtsgebieden. Denk hierbij aan:

  • informatievoorziening
  • data-analyses
  • financieel advies
  • het coördineren van de begrotingscyclus,
  • juridisch advies
  • hrm-advies
  • advies op rechtmatige inkoop.
  • Dit zijn de teams:
  • Bedrijfsvoering algemeen
  • Informatisering en ICT-beheer

Dit team is verantwoordelijk voor het beheer, de ondersteuning en het gebruik van de applicaties. Daarnaast gaan zij over de visie en beleidsvorming en advisering op het gebied van informatisering en ICT-beheer.

  • Mens en Organisatie

Zonder mensen geen organisatie. Dit team verzorgt (arbeidsrechtelijk-) advies, de personeels- en salarisadministratie, werving en selectie, verzuimbegeleiding en ontwikkelt beleid.

  • Inkoop en Contracten

Dit team faciliteert en ondersteunt collega’s bij inkoop- en contractvragen. Daarnaast beheren zij contracten en begeleiden aanbestedingen.

  • Juridische Zaken

Dit team voorziet de organisatie van kennis en advies als het gaat om juridische zaken en klachten. De secretarissen van de bezwarencommissies zitten ook in dit team. Daarom heeft dit team ook een uitvoerende rol bij de behandeling van bezwaarschriften.

  • Financiën en Control

Dit team zorgt ervoor dat de financiën van de gemeente op een verantwoorde en transparante manier worden beheerd. Financiën en Control stelt de jaarlijkse begroting op, houdt toezicht op de inkomsten en uitgaven, en zorgt voor duidelijke financiële rapportages. Daarnaast biedt Financiën en Control advies aan het gemeentebestuur en andere afdelingen over financiële vraagstukken en ondersteunt bij het maken van lange termijn plannen om financiële risico’s te beheersen. Ze zorgen ervoor dat de financiële beslissingen aansluiten bij de doelen van de gemeente en voldoen aan de wet- en regelgeving.