Regels voor verhuurders en melden klachten (Wet Goed Verhuurderschap)
Particuliere verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich aan de Wet Goed Verhuurderschap (WGV) houden. Ze mogen bijvoorbeeld niet te veel geld vragen voor de borg of oneerlijke kosten rekenen. Ze mogen ook niet discrimineren of mensen bedreigen.
Houdt een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kan de huurder dit melden bij de gemeente. De gemeente kan dan een waarschuwing of een boete geven. Een verhuurbemiddelaar is een bureau dat huurders in contact brengt met particuliere verhuurders, zoals een makelaar.
Veelgestelde vragen
Dit zijn de regels van de Wet Goed Verhuurderschap:
Verhuurders mogen inwoners die een woning zoeken niet discrimineren.
Verhuurders mogen huurders niet bedreigen of bang maken.
Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur als borg vragen. Kale huur is de huur zonder bijkomende kosten zoals kosten voor service, gas, water, licht of administratiekosten. Een borg is een geldbedrag dat de huurder van een woning moet betalen aan de verhuurder bij ingang van het huurcontract.
Verhuurders moeten een contract maken waarin alles staat. Het contract moet door de verhuurder en huurder zijn ondertekend.
Verhuurders moeten huurders goed informeren over:
Uw rechten en plichten die niet in het huurcontract staan.
De borg en hoe die terugbetaald wordt als het contract stopt.
Hoe u de verhuurder kunt bereiken.
Waar u slecht verhuurgedrag kunt melden. Zie hiervoor ook de 2 uitklappers hieronder.
Verhuurbemiddelaars mogen geen kosten voor bemiddeling vragen aan huurders.
U kunt het volgende melden bij de gemeente:
U denkt dat het niet terecht is dat u geen huis krijgt. Bijvoorbeeld door uw geloof, uiterlijk, politieke mening, afkomst, geslacht, nationaliteit, geaardheid of omdat u getrouwd bent.
Uw verhuurder maakt u bang via berichten of in het echt.
Uw verhuurder wil geen contract maken. Of het contract is niet door huurder en verhuurder ondertekend.
Uw verhuurder geeft u niet de goede schriftelijke informatie over:
Uw rechten en plichten.
De afspraken over een eventuele borg.
De regels over de servicekosten.
De contactgegevens van de beheerder.
De contactgegevens van het lokale meldpunt om problemen te melden over de verhuurder.
Uw verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
Uw verhuurder betaalt de borg niet binnen 2 weken terug nadat het contract stopt.
Uw verhuurder vraagt nog meer geld naast de huur en borg. Bijvoorbeeld aan hulp bij het vinden van een huis.
Uw verhuurder legt niet uit waar de servicekosten voor zijn.
U denkt dat de servicekosten te hoog zijn.
Ik huur bij een woningcorporatie. Waar moet ik mij dan melden?
Als u een huis huurt van een woningcorporatie, kunt u daar uw klacht laten weten. Zij behandelen uw klacht. U kunt hiervoor geen melding doen bij de gemeente.
Mijn klacht gaat over iets anders.
Gaat uw klacht over iets anders dan over de punten hierboven? Bijvoorbeeld over de hoogte van de huur, een huurverhoging of slecht onderhoud? Dan geldt de gebruikelijke huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor de huurcommissie(Externe link) in.
Een melding maken kan door dit formulier(Externe link) in te vullen. Dit kan ook zonder uw naam te vermelden. In dit formulier geeft u aan wie de verhuurder is en welk probleem u heeft. U kunt ook foto’s en bestanden toevoegen. Heeft u een vraag over dit formulier? Stuur dan een e-mail naar wonen@wageningen.nl. Of bel het nummer (0317) 49 29 11.