Wij doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over het contact met iemand van de gemeente. U kunt dan een klacht doorgeven(Externe link).
Een klacht gaat altijd over gedrag van personen, bijvoorbeeld als u vindt dat:
De gemeente niet reageert op uw vragen.
Medewerkers of bestuurders u niet goed behandelen.
U te weinig, foute of misleidende informatie krijgt.
Is het een klacht of een melding?
Gaat het over iets dat kapot of vies is op straat? Dan moet u een melding doen en geen klacht. Meldingen gaan bijvoorbeeld over afval, kapotte lantaarnpalen en losse stoeptegels. Laat ons via een melding weten wat er aan de hand is. En waar dit is. Hoe dat werkt leest u op de pagina iets melden dat kapot, vies of onveilig is in de buurt.
Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente?
Bijvoorbeeld over de afwijzing van uw aanvraag om een uitkering of een vergunning. Maak dan bezwaar. Hoe dit werkt, leest u op de pagina bezwaar maken tegen een besluit.
Over iets dat langer dan 1 jaar geleden is gebeurd.
Over wetten en regels van de gemeente. Denk dan aan het hondenbeleid van de gemeente. Of het bomenbeleid.
Over iets waarover u al eerder een klacht doorgaf.
Over gedrag of een actie waartegen u bezwaar had kunnen maken of in beroep had kunnen gaan. Heeft u bijvoorbeeld een beslissing ontvangen over uw aanvraag en bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u daartegen bezwaar maken.
Over iets wat kapot, vies of onveilig is (bij u in de straat). Bijvoorbeeld een kapotte lantaarnpaal, losse stoeptegel of een omgewaaide boom. Dan kunt u een melding doen.
Over gedrag dat Justitie al onderzoekt.
Als wij uw klacht hebben ontvangen, dan nemen wij binnen een week contact met u op. Dat doen wij via de telefoon of via een e-mail of brief. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Ook vertellen wij u wie uw contactpersoon is. Als het nodig is vragen we u om meer uitleg. U mag uw klacht ook tijdens een gesprek uitleggen.
U krijgt binnen 6 weken een brief met onze reactie op uw klacht. Behalve als dit anders met u is afgesproken. Hebben wij meer dan 6 weken nodig om uw klacht te beantwoorden? Dan kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen.
Weet u nog niet zeker of u een klacht wilt doorgeven? En wilt u hierover in gesprek? Bel dan met de klachtencoördinator voor het Sociaal Domein op (0317) 49 27 49.
Bijvoorbeeld omdat u vindt dat iemand achter de receptie u niet goed heeft behandeld? Of omdat u geen antwoord krijgt op een brief? Dat kan op de volgende manieren:
Via de telefoon: bel dan naar (0317) 49 29 11 en vraag naar de klachtencoördinator.
Stuur ons een brief. Zet in de brief uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Zet er ook de datum in waarop u uw klacht verstuurt. Beschrijf duidelijk wat uw klacht is, wie erbij betrokken is en wanneer dit was. Vergeet niet om uw handtekening onder de brief te zetten. Het adres voor het doorgeven van een schriftelijke klacht is: Gemeente Wageningen t.a.v. de klachtencoördinator Postbus 1 6700 AA Wageningen