Samenvatting coalitieakkoord Samen aan de slag
Coalitieakkoord 2022 tot 2026
In het coalitieakkoord Samen aan de Slag staan de belangrijkste afspraken en plannen van de gemeente. GroenLinks, PvdA en D66 gaan hier van 2022 tot 2026 mee aan het werk. Hieronder leest u een samenvatting van het coalitieakkoord.
-
De 3 belangrijkste vragen van het akkoord zijn:
- Hoe gaan we om met elkaar
- Hoe gaan we om met de omgeving?
- Hoe willen we werken?
Bij deze 3 vragen zijn negen thema’s genoemd die de coalitiepartners belangrijk vinden. Deze thema’s willen zij de komende vier jaar extra aandacht geven. De thema’s zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van Wageningen. De 9 thema’s hebben vaak met elkaar te maken. Dat vraagt van het college, de gemeenteraad en de gemeentelijke organisatie een brede blik. Dit lukt alleen door samen te werken met partners in de stad, de regio en met andere overheden zoals de provincie Gelderland
-
De afgelopen jaren werd duidelijk hoe we naar de onderwerpen kijken (visie) en zijn er plannen gemaakt. Het nieuwe college van burgemeester en wethouders wil de komende vier jaar vooral aandacht geven aan het uitvoeren van plannen die er al zijn. Ook willen ze sneller besluiten nemen om op belangrijke thema’s verschil te maken voor alle Wageningers.
-
We hebben wel zorgen over de gemeentelijke organisatie. De afgelopen jaren zijn er veel extra taken bij gekomen voor de medewerkers. Ook hebben we door corona en veel vacatures niet genoeg mensen om al het werk te doen. We willen nog steeds veel bereiken. Nieuwe medewerkers zijn moeilijk te vinden. Als het nodig is, moeten we kiezen wat er voorrang krijgt en wat moet wachten.
-
In Wageningen werken we samen aan een diverse en inclusieve stad. Dat betekent: Een stad waar iedereen zichzelf mag en kan zijn, iedereen mee kan doen, gelijkwaardig is. Ook gaan we discriminatie op verschillende vlakken tegen. Dat is nooit af. We willen daarom één visie, ambitie en beleid voor de eigen organisatie en dienstverlening en voor de stad. Het beleid maken we samen met de inwoners en organisaties.
-
Alle inwoners in Wageningen verdienen dezelfde kansen. Alle kinderen in Wageningen moeten zo gezond mogelijk en gelukkig kunnen opgroeien. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn. Dat iedereen zijn talenten kan gebruiken om zijn leven vorm te geven. Geldproblemen die het moeilijk maken om mee te doen, nemen we zoveel mogelijk weg. We zorgen ervoor dat elke inwoner zich voor een lange tijd financieel kan redden. Dat doen we door inwoners aan werk te helpen als dat kan. Voor wie betaald werk niet tot de mogelijkheden hoort kijken we naar het aanvragen van financiële ondersteuning door gemeentelijke en landelijke regelingen. Ook kijken we samen met inwoners naar hoe schulden kunnen worden afbetaald. En beter nog: hoe voorkomen we dat mensen schulden krijgen.
-
We willen dat er voldoende betaalbare woningen in ons stad zijn. Dat elke Wageninger een goed, duurzaam en betaalbaar huis heeft. Dat betekent dat de wachtlijsten voor sociale huurwoningen korter moeten worden. En dat we huizen gaan bouwen. Het is ook belangrijk dat er voor iedereen betaalbare, geschikte, duurzame en goede woningen komen. De woningen staan in een groene wijk waar plek is om anderen te ontmoeten.
We zitten midden in een wooncrisis. Niet alleen in Wageningen, maar in heel Nederland zijn veel te weinig betaalbare woningen. Onze wens is om voor 2030 3000 woningen te bouwen. We doen er alles aan om dit binnen de stad te ontwikkelen. Als we de 3000 huizen niet binnen de stad kunnen bouwen, dan mag er een kleine uitbreiding aan de stadsrand komen.
-
Wij willen dat Wageningen een voorbeeld wordt van een economie die rekening houdt met de mens, klimaat en de natuur. Waarbij we zoveel mogelijk grondstoffen hergebruiken. We willen met de WUR en andere organisaties blijven afspreken welke ontwikkelingen we mogelijk willen maken. We hebben voldoende ondernemers in het midden- en kleinbedrijf met goed personeel nodig. Zo kunnen we onze economie, bijvoorbeeld op energie, voedsel en landbouw veranderen. We doen moeite om kleinere ondernemers te bereiken. We ontmoeten hen het liefst op hun eigen locatie. We zetten ons in voor voldoende banen voor alle inwoners. In het bijzonder ook voor praktisch geschoolde inwoners. Werkgevers in Wageningen worden ondersteund bij het maken van extra werkplekken. Deze werkplekken zijn voor mensen die het zelf moeilijk vinden om aan een baan te komen.
-
Cultuur en sport zijn heel belangrijk. We willen dat iedereen in Wageningen kan sporten en mee kan doen aan culturele activiteiten. Actieve verenigingen en een bloeiende cultuur- en sportsector horen daar bij.
Voor jongeren is op dit moment in Wageningen nog te weinig te doen. Hier besteden we speciaal aandacht aan. We gaan verder met de acties die in het Cultuur Actie Plan staan. We kijken op tijd hoe hiermee gaat. Als dat nodig is passen we onderweg acties aan.
Het sportbeleid wordt opnieuw bekeken. De investering in de sportsector hangt af van wat er uit het onderzoek komt.
Lokale topsporters willen we benaderen om ambassadeur te worden om jeugd aan te moedigen om te sporten.
-
Het gaat niet goed met het klimaat en de biodiversiteit (afwisseling van veel verschillende soorten planten en dieren in de natuur).
We hebben nog 8 jaar de tijd om grote stappen te zetten om te zorgen dat de aarde niet te veel opwarmt. De doelen voor energiebesparing en het duurzaam opwekken van energie willen we versnellen.
We onderzoeken de mogelijkheden voor energieopwekking via windmolens. We willen zo snel mogelijk van het aardgas af. Daarom maken we het voor inwoners (huurders, woningeigenaren en bedrijven) makkelijker om mee te doen aan verandering van hun energievoorziening.
Het klimaat verandert nu al: het regent harder of het is juist een langere tijd droog. Wij willen dat Wageningen voorbereid is op deze veranderingen. We willen dat alle inwoners in een gezonde en groene omgeving wonen. We willen meer ruimte voor lokaal voedsel. Ook willen we de biodiversiteit in de stad en in het buitengebied versterken.
-
We willen het gebruik van duurzaam vervoer aanmoedigen. Bij ruimtelijke plannen en plannen voor het opnieuw inrichten van de omgeving, geven we bijvoorbeeld voorrang aan voetgangers en fietsers. We willen de kwaliteit van het openbaar vervoer verhogen. We gaan het gebruik van elektrische deelauto’s aanmoedigen. Er komen genoeg veilige plekken voor het parkeren van fietsen in het centrum. Ook voor het parkeren van auto’s in het centrum zoeken we oplossingen.
-
De binnenstad is het bruisende hart van Wageningen. Het is dé plek waar iedereen samenkomt. We genieten er van het erfgoed, de cultuur, horeca en winkels. Ook is het een plek om te wonen of werken. De stad ademt vrijheid én kennis over voedsel en duurzaamheid uit. De binnenstad wordt groener en duurzamer gemaakt. De cultuur en het erfgoed worden sterker gemaakt. We geven horeca, winkels en ambachten mogelijkheden om hun klanten en gasten te helpen.
-
In Wageningen besturen we de stad samen. Inwoners, organisaties en bedrijven voelen zich een gelijkwaardige partner van ons als gemeente. Dit geldt zowel voor de lokale politiek als de gemeentelijke organisatie. Uitdagingen worden samen aangepakt. De kennis van Wageningers wordt gebruikt voor het verbeteren van hoe we besluiten nemen en uitvoeren.